بررسي نظرها و آراي خواجه نصير طوسي درباره تعليم و تربيت انسان و نظام ارزشي حاكم بر آن

ميراث مكتوب - خواجه نصيرالدين طوسي در ضمن پرداختن به حكمت و علوم طبيعي، در كتاب اخلاق ناصري به سياست مُدُن و تدبير منزل توجه خاصي داشته و در اثناي مباحث خود به نظام ارزشي حاكم بر فرايند تعليم و تربيت انساني، توجه ويژه اي نموده است. نظام ارزشي در نگاه او از يك سو بر مباحث فطري و سرشتي انسان مبتني است و از سوي ديگر جامعه و آموزه هاي آن را در سمت و سو دادن به اين نظام حاكم، موثر مي داند، از طرف ديگر خواجه نصير تاثيرات غيبي و آموزه هاي معنوي و عنايات الهي را در تثبيت نظام ارزشي مذكور و هدايت انسان در مسير ارزشها مهم و موثر مي داند.
او معتقد است انسان از بدو كودكي، هم آمادگي پذيرش نظام ارزشي را دارد و هم اگر خوب هدايت نشود ضد ارزشها مي تواند در سرشت او موكد شود؛ همچنين جامعه و خانواده در حفاظت او از افتادن به دام ضد ارزشها نقش حياتي دارند.
در اين مقاله از جهات مختلف به بررسي آراي خواجه نصير درباره نظام ارزشي حاكم بر فرايند تعليم و تربيت پرداخته خواهد شد.

متن كامل اين مقاله را كه به قلم دكتر عليرضا نبي لو در پژوهشنامه ادبيات تعليمي سال چهارم، شماره 16 به چاپ رسيده است در فايل پايين مطالعه كنيد.

افزودن دیدگاه جدید

Filtered HTML

  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • تگ‌های HTML مجاز: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.