بررسي مفهوم تجلّي و انواع آن از ديدگاه ابن عربي

ميراث مكتوب - مبحث تجلّی از مباحث مهمِ عرفان اسلامی به‌شمار می ‌رود. ابن‌ عربی از بزرگ‌ ترین عارفانِ اسلامی است و وی را بنیان‌گذار عرفان نظری دانسته‌اند. به‌همین دلیل، در این پژوهش، انواع تجلّی از دیدگاه ابن ‌عربی بررسی شده و تعبیرها و برداشت‌ های مختلف شارحانِ آثار ابن‌ عربی از مبحث تجلّی و انواع آن، مورد مطالعه قرار گرفته است. به‌طور کلّی، ابن‌عربی تجلّی را به دو صورتِ «فیض اقدس» و «فیض مقدّس» می‌داند؛ صورت‌هایی که از دیدگاهی دیگرْ «تجلّی ذاتی» و «تجلّی اسمایی» نامیده می ‌شود. همچنین در این مقاله، انواع دیگر تجلّی از دیدگاه ابن‌عربی بررسی شده است؛ تجلّی‌ هایی مانند تجلّی جلال و جمال، قرب و بُعد، ذاتی و اسمایی، قرب و شهادت، فیض اقدس و فیض مقدّس، و تجلّی جن، بشر، فرشته و نیز تجلّی انکار.

آنچه در بالا آمده است بخشي از مقاله «بررسي مفهوم تجلّي و انواع آن از ديدگاه ابن عربي» نوشته رضا فهیمی و حسین آقاحسینی و محمّدرضا نصر اصفهانی است كه در شماره 6 دوفصلنامه ادبيات عرفاني به چاپ رسيده است.

براي مطالعه متن كامل مقاله بر روي گزينه دريافت فايل كليك كنيد.

.........................................................

نظر کاربر: احسان رئیسی
يكشنبه 15 دي 1392 - 09:08
خوب بود


افزودن دیدگاه جدید

Filtered HTML

  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • تگ‌های HTML مجاز: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
جهت اطلاع از آخرین اخبار و مطالب ثبت‌نام نمائید