معرفی نسخه ‌های «غرایب الحدیث » و «آداب الخلق النبی»

ميراث مكتوب - بدون شک، در تاريخ هنر ايران زمين هنر سده پنجم ه.ق يکي از برجسته ترين و شکوفاترين دوره هاي هنري در عرصه های مختلفی همچون معماري، فلزکاری، کتاب آرايی، سفالگری
و . . . به شمار مي آيد، که تأثيرگذاری آن را مي توان تا سده هاي بعدی نيز، به وضوح مشاهده کرد.
در همين راستا، و با بررسی سير مکاتب و شيوه های کتاب آرايی درمی يابيم که این هنر در عهد سلجوقیان و غزنویان) سده پنجم ه .ق (بيش از هر دوره ای شکوفا گرديده است. با استقرار حکومت غزنويان، خراسان به يکی از عمده ترين پايگاههای فعاليت هاي فرهنگي - هنري کشور مبّدل گرديد، و طي اين دوره و در سايه تعامل و تلفيق شيوه های کهن ساسانی و مانوی (منطقه
با شيوه های سرزمين های غربی آن روزگار) به ويژه مکتب بغداد(
هنرهايی همچون خوش نويسی و تذهيب در مکتب خراسان، از تحولي پيوسته و پويا برخوردار بوده است. همچنین با ورود کاغذ از میانه سده دوم ه .ق به عرصه تولید نسخه، ساختار هنر کتاب آرایی در ایران تغییرات عمده ای گردید.
در این فرصت به معرفی دو نسخه مهم، محفوظ در کتابخانه دانشگاه
لیدن، هلند می پردازیم، که نگارنده توانست در بازديدی از این کتابخانه آنها را مورد بررسی قرار داده و به شرح ذیل معرفی نماید. این دو نسخه عبارتند از: کتاب «غرایب الحدیث» تألیف «ابوعبیدالقاسم بن سالم» (252 ه. ق) و کتاب «آداب الخلق النبی »، به خط «ابوبکر محمد بن ابی رافع الورّاق» از سده پنجم ه.ق. در بخش پایانی نیز به اختصار خاندان هنرمند «وراق غزنوی » و آثارشان معرفی می کنیم.

براي مطالعه ادامه اين مقاله بر روي گزينه دريافت فايل كليك كنيد.

افزودن دیدگاه جدید

Filtered HTML

  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • تگ‌های HTML مجاز: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.