چند متن تازه در رد بر فلاسفه

ميراث مكتوب - زيديان از آن هنگام که پذيرای انديشه های کلامی معتزلی شدند؛ به ويژه در دوران مکتب بهشمي ري و دوران شاگردان قاضي عبد الجبّار همداني نسبت به آرای فلاسفه مسلمان واکنش نشان داده اند. در آثار کلامی دوره ري اشاراتی در رد بر آرای فلاسفه هست و آنان و سائر معتزله بی ترديد مطلع از جريان فلسفی مورد حمايت آل بويه و از جمله حضور ابن سينا در ري بوده اند. با اين وصف رديه نويسی مستقيم بر آرای ابن سينا بيشتر به اواخر سده ششم قمري در يمن باز می گردد آن هنگام که آثاری از محمود ابن الملاحمي، متکلم معروف و تأثير گذار معتزلی راه خود را به يمن يافت. الحسن بن محمد الرصّاص که خود شاگرد قاضي جعفر ابن عبدالسلام و از مهمترين شارحان دستگاه کلامی بهشمي در يمن بود با تحفة المتکلمين في الرد علی الفلاسفة تأليف ابن الملاحمي که رديه ای بر فلاسفه و به ويژه ابن سينا بود آشنا بود. رصّاص علاوه بر تحفة المتکلمين راهی ديگر نيز برای آشنايی با آرای فلاسفه داشت و آن گويا آشنايی با مقاصد الفلاسفه غزالي بود که ظاهراً از طريق اشعريان يمن بدان دسترسی يافت. به هر حال در آثار رصّاص نشانه های خوبی وجود دارد که او آرای فلاسفه را به خوبی می شناخته است.

ادامه اين مطلب را اینجا بخوانيد.

افزودن دیدگاه جدید

Filtered HTML

  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • تگ‌های HTML مجاز: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.