مقالات دوماهنامه گزارش میراث 62 و 63

تمثیل درخت و پیر و پرنده در نگاره های بهزاد

میراث مکتوب - در نگاره های بهزاد و مکتب هرات، غالباً درخت یا درختانی نقش بسته اند که گاه بر سر شاخه های آنها مرغان و لانۀ مرغان نیز به چشم می خورد.

در کنار یا در زیر درخت نیز پیری سپیدموی و سپیدروی ترسیم شده است که در فضای اطراف او هاله ای از حرمت و قداست احساس می شود. چنانکه خواهیم دید، تقارن این سه عنصر در آثار بهزاد اتفاقی نیست و هر سه تمثیل از وجه شبهی برخوردارند.

در آغاز ما جداگانه به مفاهیم مثالی هر یک از این سه تمثیل می پردازیم و همزمان معانی عرفانی آن را که بهزاد قطعاً با آن بیگانه نبوده است، بررسی می نماییم.

متن کامل این مقاله نوشتۀ سید رضا فیض که در شمارۀ 62 و 63 دوماهنامه گزارش میراث منتشر شده است اینجا بخوانید.

افزودن دیدگاه جدید

Filtered HTML

  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • تگ‌های HTML مجاز: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
جهت اطلاع از آخرین اخبار و مطالب ثبت‌نام نمائید